Monday, 21 October 2019

  • Slide image one
  • Slide image two
  • Slide image three
Over de bouw PDF Afdrukken E-mailadres
Het lijnenplan van de Krommerijnder of Kromme Rijnaak.

De lengte van de Krommerijnder is 13 meter, de breedte 2,10 meter en de diepgang 0,45 meter. Er werd op de Kromme Rijn ook wel gebruik gemaakt van een grotere aak. Deze was 15 meter lang en 2,30 meter breed. Behalve deze beide schepen voer ook een Utrechtse Praam op de Kromme Rijn. De lengte daarvan was 14 meter en de breedte 2,20 meter. Het vlak van de Krommerijnder was recht en puntig. De voorsteven viel sterk. De bovenste gang viel minder dan de onderste gang. De bovenste helft van de bovenste gang was aan de buitenkant afgedekt met een dubbeling (dubbele scheepshuid). Daar bovenop was een schandeksel (deklat over de bovenkant van de bovenste gang) bevestigd. (Informatie uit het blad "Spiegel der Zeilvaart". Auteur van het artikel Gerrit Schutten.)
Vanaf 1 maart waren we aan de slag gegaan om zelf een echte Krommerijnder te bouwen! Alles volgens de originele maten die door het lijnenplan worden aangegeven. Het hout werd geleverd door van Vliet Houthandel in Langbroek. De basis van onze werkzaamheden was het lijnenplan zoals dat hiervoor beschreven is. Tijdens de berekeningen om de maten vast te stellen van de verschillende onderdelen ontdekten we echter dat de afmetingen van het in het blad gepubliceerde lijnenplan niet geheel correct waren. Na een aantal gesprekken met Gerrit Schutten besloot deze tot het maken van een nieuwe tekening waarvan de afmetingen wel tot in detail klopten. Hoewel de nieuwe tekening op het eerste oog niet erg afwijkt van de oorspronkelijke waren vanuit dit lijnenplan de details beter te berekenen dan dat eerst het geval was. Dat werd dus het nieuwe uitgangspunt.
Om onze kennis te vergroten hadden we ook contact opgenomen met Dimitri Marangos. Hij had meegewerkt aan de bouw van de Batavia, was voorman geweest bij de bouw van het Utrechtse Statenjacht en bouwmeester bij de bouw van het Romeinse schip dat nu in Woerden vaart en gebouwd is bij de Stichting De Bouwloods in Leidscherijn. Bovendien was hij betrokken geweest bij veel andere projecten die gebouwd waren in hout. Een specialist die veel wist over hout en over scheepsbouw volgens de traditionele manier. Het contact met hem was ons aangereikt door Liesbeth Bouwhuys van de Stichting De Bouwloods. We hadden met hem de afspraak kunnen maken om ons bij de bouw van de Krommerijnder te begeleiden. Hij gaf ons gevraagd en ongevraagd advies over de techniek van de bouw en kwam regelmatig op bezoek om zich op de hoogte te stellen van de gang van zaken. Een extra zekerheid die ons nog meer vertrouwen gaf voor de goede afloop van de bouw.