Monday, 21 October 2019

  • Slide image one
  • Slide image two
  • Slide image three
Laatste nieuws! PDF Afdrukken E-mailadres
10 augustus 2013, het bestuur van de Stichting Beheer Krommerijnder
Op dit moment zijn alle namen van het bestuur van de Stichting Beheer Krommerijnder bekend. Hieronder vindt u hun portretten. Het zijn Jan Bloemheuvel (voorzitter), Joke Twigt (secretaris), John van Eijk (penningmeester), Ruud Muis (technische zaken), Coos van den Hoek (programmacoördinator), Guus Swillens (schipperscoördinator) en Bert Maat (relatiebeheerder). Zij gaan er voor zorgen dat het varen met de Krommerijnder leuk en interessant is en een goede aanvulling op het toeristisch programma dat Wijk bij Duurstede nu al te bieden heeft. Zij werken eraan dat het historische schip voor velen een mooie dagbesteding wordt en goed aangepast aan de activiteiten die o.a. ontwikkeld worden door de VVV en Museum Dorestad in Wijk bij Duurstede. De samenwerking tussen hen en de verschillende partijen is in ieder geval uitstekend, dat is een goed begin voor een mooie toekomst voor de herrezen Krommerijnder!

Bovenste rij van Links naar rechts: Ruud Muis (technische zaken), Guus Swillens (schipperscoördinator), Joke Twigt (secretaris)
Onderste rij van links naar rechts: Coos van den Hoek (programmacoördinator), Jan Bloemheuvel (voorzitter)
De portretten van John van Eijk (penningmeester) en Bert Maat (relatiebeheerder) houdt u nog even van ons tegoed.
10 augustus 2013, De eerste ervaringen
We hebben nu de eerste ervaringen achter de rug. De Krommerijnder vaart, zowel stroomaf- als stroomopwaarts, fantastisch. Het keren en afmeren van de boot vereist enige handigheid maar als dat een paar keer geoefend is valt het allemaal wel mee. We hebben nu enkele vaartochten achter de rug. Vorige week hebben we een tocht gemaakt met alle medewerkers van de VVV in Wijk bij Duurstede. Daarbij hebben we ook Ad van Bemmel, een erkend expert als het om de Kromme Rijnregio gaat, uitgenodigd. Hij heeft uitgebreid uitgelegd wat er zoal te zien is over en aan de Kromme Rijnoevers. Het is een boeiende tocht geworden met als resultaat een enthousiast team dat de vragen die door toeristen en bezoekers van de regio gesteld worden uitstekend kunnen beantwoorden. We hebben nu afgesproken dat er ieder weekend op zaterdag en zondag gevaren kan worden. Als er genoeg gasten zijn gaan die vaartochten in ieder geval door, de schippers zijn er klaar voor. Als afsluiting van de bouwperiode hebben we ook een tocht gemaakt met het hele bouwteam. Er is alle reden om trots te zijn op het resultaat van de bouwactiviteiten. Het was niet gemakkelijk, af en toe hebben we ons afgevraagd of het allemaal wel zou lukken, maar gezien de loftuitingen die we alom horen zijn we goed geslaagd in de opzet van het project. Het is nu zaak om een stevig vaarprogramma samen te stellen dat interessant is voor toeristen en andere bezoekers van de Kromme Rijnregio. Dit jaar gaat het nog rustig aan maar volgend jaar hopen we vanaf het begin in mei een volledig pakket aan vaartochten te kunnen aanbieden en veel gasten te mogen verwelkomen!
19 juli 2013, De boot wordt onder grote belangstelling officieel in gebruik genomen.
Op vrijdag 19 juli wordt de Krommerijnder, na één jaar voorbereiding en anderhalf jaar bouwen, officieel in gebruik genomen. Na speeches door Coos van den Hoek, de initiatiefnemer van het project, Tjapko Poppens, burgemeester van Wijk bij Duurstede, Cothen en Langbroek, en Guus Beugelink, Hoogheemraad van het Waterschap De Stichtse Rijnlanden, wordt door Tjapko en Guus het lint doorgeknipt dat toegang geeft tot de boot en de naam onthuld (Fectio, vernoemd naar een Romeinse vesting die aan de Kromme Rijn lag) waaronder de boot gaat varen. Een ruimhartige champagnedouche door Marie-Louise van den Hoek (de echtgenote van Coos en stille kracht achter de organisatie rondom het schip tijdens de bouwperiode) zorgt voor een behouden vaart en langdurig gebruik in de komende jaren. Nadat alle aanwezige genodigden een dronk hebben uitgebracht op het schip vertrekken de eerste genodigden voor een korte vaartocht met de Krommerijnder. Vele enthousiaste reacties overtuigen het bouwteam ervan dat er goed werk is geleverd en dat er aan vrijwel alles is gedacht. Sponsors en adoptiehouders zoeken en vinden hun naamplaatjes op de boot. Natuurlijk moet er nog het een en ander geperfectioneerd worden aan de boot maar dat gaat in de komende weken gebeuren. Voorlopig is de Krommerijnder nu zo goed als klaar, het resultaat mag er zijn, de bouwers kunnen tevreden zijn. Hier vindt u een filmpje van de officiële gebeurtenis (gemaakt door Pixelreporter). Voor een korte fotoshow verwijzen wij u graag naar www.DitisWijk.nl. Binnen enkele dagen vindt u op deze website ook eigen foto's gemaakt door Mace Dekker.
10 juli 2013, De eerste, voorzichtige, meters op de Kromme Rijn
Vanmorgen heeft de leverancier van de fluistermotor, Wouter van Heeren, van EBBM, De Stille Boot in Heeg, de elektrische motor aangesloten, afgesteld en in bedrijf gesteld. Een kleine mijlpaal omdat we nu, na een korte vaartocht, redelijk konden gaan beoordelen hoe de vaareigenschappen zouden zijn van de Krommerijnder. Na controle van alle elektrische circuits werd de motor in gebruik genomen voor de eerste meters, eerst een klein stukje achteruit en vervolgens draaien in de richting van de brug over de Langbroekerweg. Daar aangekomen opnieuw gekeerd met de neus naar de nieuw gegraven vaargeul en vervolgens weer terug naar de ligplaats in het Balkengat. Het draaien van de boot verdient enige aandacht maar daar doet de kleine helmstok, die direct in verbinding staat met de motor, uitstekende diensten. Korte bochten doen we met de kleine helmstok (en dus de motor) en rustig varen en lange bochten gaan met de lange helmstok (en dus het grote roer). Het is even leren werken maar het went zeer snel. De boot vaart uitstekend en heeft geen enkele moeite met de stroming. De elektrische motor ontwikkelt zelfs ruim voldoende kracht om ook tegen een wat sterkere stroom in te kunnen varen. Kortom, behoorlijk tevreden over de vaareigenschappen!
8 juli 2013, De Krommerijnder wordt naar zijn ligplaats gevaren.
Nu het schip in het water ligt moet hij uiteraard naar zijn vaste ligplaats worden gevaren. Hoewel we eerder hebben geprobeerd om alle eventuele hindernissen in kaart te brengen weten we uiteraard niet precies hoe het zit met de dieptes van het water. We steken het Balkengat over met behulp van een vaarboom en proberen aan de steiger aan te leggen met de boeg van het schip in de richting van de Kromme Rijn. Dat geeft direct al problemen omdat de kooi die we rond de motor hebben gebouwd vastloopt. We weten dus direct al waarom we die constructie gemaakt hebben. Dat onderdeel brengt dus direct z'n voordeel op. Met enige moeite krijgen we het schip weer los en wordt het gekeerd. Voor de eerste keer gaat de boot de Kromme Rijn op, weliswaar alleen om te keren maar toch...na vele eeuwen is er weer een Krommerijnder op de Kromme Rijn, het water waar deze boot vele eeuwen thuis hoorde. Het schip ligt nu veilig en wel vast aan de steiger met het roer in de richting van de uitgang van het Balkengat. Deze week worden er nog wat werkzaamheden gedaan. Woensdag wordt de motor afgesteld en ingeschakeld. Volgende week krijgen de schippers de gelegenheid om er mee te gaan varen. Zie voor een  videoverslag deze link.
8 juli 2013, De Krommerijnder wordt te water gelaten.....
Een spannende dag voor iedereen die bij het Krommerijnder project is betrokken. Het schip wordt vandaag in het water gelegd. Om acht uur is iedereen al aanwezig en druk bezig met de voorbereiding. Er loopt een behoorlijk ploeg mensen omheen met foto- en videoapparatuur om alles vast te leggen voor o.a. de website en andere pers- en publiciteitsdoeleinden. De belangstelling is groot. Eerst worden de hangbruggen over het schip geplaatst en de banden er onderdoor gehaald. Vervolgens wordt de boot van de schragen gehesen en voorzichtig naar de uitgang van de werkplaats gereden. Door de uitgang geeft enige problemen omdat de hijsbokken eigenlijk net even te breed zijn. Maar met vereende krachten en wat slimme ideeën komt de boot naar buiten. De vrachtwagen met oplegger en hijskraan staat al te wachten. Aan een groot raam, wederom in de banden, wordt de Krommerijnder op de wagen gehesen. Het roer krijgt een plekje onder de boot. Met een voorzichtig vaartje rijdt de vrachtwagen met daarop de Krommerijnder om en door Wijk bij Duurstede. Mensen die de wagen onderweg naar zijn bestemming zien kijken verbaasd naar het grote gevaarte. Bij het balkengat aangekomen wordt het schip, onder grote belangstelling van de omwonenden, voorzichtig in het water gelaten, begeleidt door het geluid van één scheepstoeter.....
7 juli 2013, The finishing touch.
De laatste spannende eindfase staat voor de deur. Aan het schip wordt de laatste hand gelegd. De banken worden geplaatst zodat de passagiers kunnen zitten tijdens de vaartocht. Het dashboard wordt ingebouwd op een zodanige plaats dat de schipper op zijn plaats alles binnen bereik heeft en goede controle over het schip kan houden. Om de motor, die onder het schip hangt, wordt een sterke kooi geplaatst om te voorkomen dat er ongelukken gebeuren mochten we onverhoopt een oude fiets of andere rommel tegenkomen die wellicht onverlaten in de Kromme Rijn hebben gedeponeerd. De mast ziet er perfect uit. Als het schip in het water ligt, wat morgen gaat gebeuren, dan moet er nog het een en ander gedaan worden. Op het diepste punt moet bijvoorbeeld de lenspomp worden ingebouwd die de boot automatisch leeg pompt na een regenbui. De motor moet worden afgesteld en in werking gesteld door de leverancier EBBM in Heeg. Voor alle bagage, zoals bijvoorbeeld zwemvesten, landvasten, stootwillen, enz. moet een plek worden gevonden en de laatste laklaag moet nog aan de binnenkant worden aangebracht. Kortom, nog een weekje werk en dan is de boot echt klaar.
3 juli 2013, De eerste verkenning
Vandaag hebben we met een aantal schippers een eerste verkenningstocht gehouden op de route die we gaan bevaren. Van de opstapplaats aan de Blauwe Pannen in Wijk bij Duurstede tot het sluisje in Cothen en weer terug. Het doel was kijken of er mogelijk belemmeringen waren waar we rekening mee moeten houden en kijken hoe de brughoogtes zijn die we tegenkomen. Van het Waterschap De Stichtse Rijnlanden hadden we die brughoogtes al wel opgekregen maar het is toch beter om zelf even te plekke te kijken. Ook wilden we zien waar eventueel aangelegd kan worden, afgezien van de aanlegsteigers die we toegewezen hebben gekregen. Eindconclusie van deze tocht is dat hij nog mooier is dan we al hadden gedacht. Alle meevarenden zullen verbaasd zijn van de flora en fauna die er te zien is en ook de prachtige bomen en oude gebouwen die met name in Cothen aan het water staan zullen veel aandacht trekken. Afgesproken is dat de vaartocht Euro 8,50 gaat kosten per persoon. De tijdsduur is 2 à 2,5 uur, iedereen zal het er na afloop mee eens zijn dat de vaartocht dat bedrag ten volle waard is!
2 juli 2013, De laatste loodjes.....

Voor het bouwteam zijn dit spannende weken. Er moet nog veel gebeuren maar de datum dat de boot in gebruik genomen wordt nadert met rasse schreden. Er wordt druk geschuurd en geschilderd, de roestvrij stalen bun wordt met eikenhout bekleed, de zitbanken worden in het schip geplaatst, er wordt nog een beschermingskooi om de motor van het schip gebouwd en de bedieningsmiddelen worden zodanig geplaatst dat ze onder direct bereik van de schipper staan. Op 1 juli zijn de meerpalen geplaatst tegen de steiger aan het huis van Rutger Vinke. Hij heeft ons toestemming gegeven om de steiger te gebruiken die aan zijn huis aan de zijde van het Balkengat aan de Prins Hendrikweg is gebouwd. Een uitstekende plek, veilig en beschut. Kortom, iedereen is enorm druk bezig om de laatste hand te leggen aan het schip. We hebben nog maar een paar weken voor het te water wordt gelaten en de eerste vaartochten worden gehouden. Dat betekent dat er momenteel echt keihard gewerkt wordt en er mening extra uurtje wordt besteedt. Met recht kun je zeggen: "De laatste loodjes wegen het zwaarst".
22 juni 2013, De eerste laklagen gaan op de boot, hij wordt elk uur mooier!
Na dagenlang schuren zijn gisteren en vandaag de eerste laklagen op het schip gegaan. Na het schuren zag het hout er al prachtig uit. Maar nu de eerste laklagen er op gaan wordt het hout met het uur mooier. De nerf komt prachtig uit en de kleur van het hout krijgt aanzienlijk meer diepte. In totaal gaan er zeven lagen op. De eerste lagen gaan er direct na elkaar op en na de volgende lagen wordt er steeds eerst geschuurd om het lakwerk helemaal glad te krijgen. Maandag wordt de boot weer gekeerd om de onderkant in de aangroeiwerende verf te zetten. Dat wordt een zwarte kleur die doorloopt tot aan de waterlijn. Daarnaast worden ook het interieur van de boot ingebouwd en de roestvrij stalen bun aan de buitenkant bekleed met hout. Kortom, we zijn nu werkelijk aan de laatste loodjes bezig. Na één jaar voorbereiding en anderhalf jaar bouwen is de eindstreep in zicht. Volgende week woensdag gaan de schippers de Kromme Rijn verkennen om alle eigenaardigheden in kaart te brengen zodat die bekend zijn als de eerste vaartochten met gasten worden gemaakt.
16 juni 2013, Het einde nadert...
Nu het einde nadert is iedereen die bij de bouw van de Krommerijnder betrokken is keihard aan het werk. In de eerste plaats natuurlijk het bouwteam. Voordat het schip te water kan worden gelaten moet er nog veel gebeuren terwijl we toch dit seizoen de eerste passagiers al willen laten genieten van de prachtige vaartochten over de Kromme Rijn. Dat betekent dat we nu met veel dingen tegelijk bezig zijn. Er moeten nog het een en ander gebeuren aan de afwerking van de buitenkant en er moet ook nog een interieur geplaatst worden binnen in het schip. Ook moet de elektrische motor nog worden ingebouwd hoewel het belangrijkste, het plaatsen van een roestvrij stalen bun, al gebeurd is. En het schip moet natuurlijk ook nog worden gelakt. Zes of zeven lagen moeten erop en daar gaat ook best wel wat tijd in zitten. Daarnaast zijn we ook druk bezig om de festiviteit van de in gebruik name te regelen. Dat begint al wat vorm te krijgen. En tenslotte is er een goed bestuur gevormd voor de Stichting Beheer Krommerijnder die de boot gaat beheren en exploiteren zodanig dat we er tot in lengte van dagen gebruik van kunnen maken. U merkt het al, zoals het spreekwoord zegt, de laatste loodjes...
4 juni 2013, De vergunningen zijn binnen!
Om met de Krommerijnder te kunnen varen hebben we twee vergunningen nodig. Ten eerste een vergunning van het Waterschap De Stichtse Rijnlanden dat er daadwerkelijk op de Kromme Rijn mag worden gevaren met gebruik van een elektrische motor. En de tweede vergunning moet komen van de Gemeente Wijk bij Duurstede waarmee toestemming wordt gegeven om ligplaats te mogen kiezen. Dat heeft even wat voeten in de aarde gehad maar nu zijn beide aanvragen toch middels een vergunning goedgekeurd. Hiermee heeft het project van de Krommerijnder dus een officiële status gekregen en kunnen we gaan werken aan de volgende fase. Het vormen van een stichting die verantwoordelijk wordt voor het beheer en de exploitatie van het schip. We hebben al enige sterke kandidaten bereid gevonden om in dat bestuur zitting te nemen. Volgende week dinsdagavond hebben we de eerste bijeenkomst. Op 19 juli aanstaande wordt de Krommerijnder officieel in gebruik genomen. Burgemeester Tjapko Poppens zal daarbij aanwezig zijn en als eerste het schip in beweging zetten.
27 mei 2013, Schuren, schuren, schuren, schuren tot alles vlak en egaal is en gelakt kan worden.
Er zijn van die werkjes die gedaan moeten worden maar of ze leuk zijn.....je kunt het je afvragen. Zo is het bouwteam nu aan het schuren van de boot toegekomen. Alles moet glad en egaal worden voordat er gelakt kan worden. Volgende week wordt er een begin gemaakt met het lakken. We zijn nu dus daadwerkelijk in de eindfase van de bouw gekomen. Hoewel.....er moet nog wel het een en ander gebeuren. De motor moet nog ingebouwd en het binnenmeubilair moet nog aangebracht worden. Bij Arie Nellen Constructies wordt nu de stalen bun gebouwd. Die wordt dan direct over het gat in de bodem van de boot geplaatst en dan kan de motor worden ingehangen en verbonden met de accu's die aan de zijkanten onder de banken worden gebouwd. U ziet.....we zijn er nog niet maar we schieten nu hard op. We hebben er ook weer een nieuwe medewerker bij. Het is Haidar Al-Bawi. Hij gaat ons in deze laatste periode meehelpen om de einddatum, de datum waarop de Krommerijnder officieel in gebruik wordt genomen, te halen. We zijn blij met zijn hulp.
20 mei 2013, Het eerste overleg met de schippers van de Krommerijnder heeft plaats gevonden
In de avond van donderdag 16 mei heeft het eerste overleg plaats gevonden tussen de schippers die straks de Krommerijnder gaan bevaren. Niet overbodig omdat er op dit moment nauwelijks van dit soort schepen de Nederlandse wateren bevaren en je dus van tevoren moet inschatten wat de mogelijke vaareigenschappen zullen zijn. In vroeger jaren was het een trekschuit, de boot werd dus gesleept. In de nieuwe Krommerijnder wordt een motor achterin gebouwd vlak voor het roer. Het schip wordt daardoor geduwd en dat heeft grote gevolgen voor de vaareigenschappen van de boot. Het is belangrijk om daarover van tevoren goed van gedachten te wisselen. Net zo goed als het belangrijk is dat straks, als het schip te water is gelaten, er enige tijd goed geoefend gaat worden alvorens er met passagiers gevaren wordt. Vrijwel alle schippers die zich hebben opgegeven hebben vele tientallen jaren vaarervaring met veel verschillende soorten schepen, zij kunnen dus goed inschatten wat zij straks kunnen verwachten als het schip op de Kromme Rijn gaat varen.
9 mei 2013, De levering van de elektrische motor, de accu's en alle toebehoren
Gisteren zijn alle elektrische onderdelen van de Krommerijnder geleverd door Wouter van Heeren van EBBM uit Heeg. Een Arka Pod 7500 48V motor inclusief display, de regelkast, de joystick en de bekabeling. Een paar dagen eerder waren de acht Trojan accu's al geleverd door de firma Divaco aan de Molenvliet, één van onze buren. Dat wordt weer een huzarenstukje voor het bouwteam. In feite is door Arka van een Pod motor een buitenboordmotor gemaakt die achteraan in de boot wordt ingebouwd in een motorbehuizing, de bun. Dit is wel met kleinere motoren gedaan o.a. voor de rondvaartboten die in Den Bosch op de Binnen Dieze varen maar nog niet met een motor van deze grootte. Gelukkig voorzien de leveranciers ons ruimhartig van adviezen en alle informatie die we nodig hebben om ook deze klus tot een goed einde te brengen. Morgen maakt Joop van Os de bouwtekening van de bun. Dat wordt een sterke binnenbehuizing van roestvrij staal die aan de buitenzijde bekleedt wordt met eikenhout zodat het uiterlijk van de boot, ondanks dezer moderne voorziening, geen geweld wordt aangedaan. Hij moet er wel blijven uitzien zoals dat in vroeger jaren het geval was.
5 mei 2013, De Krommerijnder is gekanteld, de onderkant van de boot wordt nu onder handen genomen.

Deze weken zijn spannende weken voor het bouwteam van de Krommerijnder. Er moet een aantal werkzaamheden worden gedaan die belangrijk zijn voor de boot en die heel gemakkelijk fout kunnen gaan. Zo is op 3 mei de boot gekanteld om de onderkant te kunnen bewerken. Een jaar lang was met veel overleg en geduld gewerkt aan het tot stand komen van de vorm zoals die nu te zien is. Nu moest hij van de schragen getild en in de takels gehangen om te worden gekanteld. Om te voorkomen dat er iets fout zou gaan was vrijwel het gehele bouwteam aanwezig.Op 2 mei waren alle voorbereidingen alvast getroffen. De volgende dag werd eerst een tweetal bruggen over de Krommerijnder geplaatst. Daarna werden aan haken van de bruggen banden bevestigd en onder de boot door gehaald en het schip heel voorzichtig een paar centimeter opgetild. Nadat vastgesteld was dat daarbij geen problemen ontstonden werd de boot langzaam verder opgetild en met veel beleid op zijn kant gezet. Dat hele proces nam bijna drie uren in beslag. Door huisfotograaf Winfried Leeman werd dat digitaal vastgelegd en op de pagina "Foto's/Video's" is het resultaat daarvan te zien. Bijna drie uur werk vastgelegd in drie minuten video op youtube.

1 mei 2013, Roer vrijwel klaar en voorbereidingen voor het kantelen van de boot
Aanstaande vrijdag wordt weer een spannende dag voor de Krommerijnder. Dan gaan we de boot kantelen om de onderkant te kunnen afwerken. Alle naden moet worden gebreeuwd (dicht gestoken met katoendraad) en daarna gaat er een dunne tape overheen. Tenslotte wordt er over de tape nog een laag kit aangebracht. Het schip moet zo dicht mogelijk worden afgewerkt. Er zullen zo hier en daar nog wel wat kieren over blijven maar die trekken dicht als het schip in het water ligt. Om goed bij die naden te kunnen leggen we de boot op zijn zijkant. Hij wordt dan opgehangen in twee bruggen. Uiteraard moet er het een en ander gebeuren voor we dat kunnen doen. Het schip wordt daarom nu versterkt met steunbalken die er later weer uit worden genomen. Die balken zorgen ervoor dat de zijkanten goed op z'n plaats blijven en de boot stijf genoeg is. Het breeuwen gaan we volgende week doen en ook worden dan de houten pennen afgewerkt die nog door de bodem steken. Kortom, het wordt een drukke week. Inmiddels is ook het roer bijna klaar. Nog een paar versterkingsbalkjes en dan is hij stevig genoeg voor de sterke stroming die zo hier en daar op de Kromme Rijn is. (Zie de foto's elders op de website.)
24 april 2013, De ligplaats en de op- en afstapplaatsen van de Krommerijnder
Na overleg met de gemeente Wijk bij Duurstede, het waterschap De Stichtse Rijnlanden en omwonenden hebben we de ligplaats en de op- en afstapplaatsen van de Krommerijnder kunnen afspreken. De definitieve ligplaats komt in het balkengat aan de Prins Hendrikweg in Wijk bij Duurstede. Dankzij de enthousiaste medewerking van Rutger Vinke, VVD raadslid in Wijk bij Duurstede, hebben we een uitstekende plek kunnen vinden, een plek waar het schip is gevrijwaard van mogelijke ongewenste problemen. De steiger die we gaan gebruiken ligt aan de tuin van Rutger Vinke. Wij zijn hem bijzonder dankbaar voor zijn medewerking. De enigen die op die plek gaan opstappen zijn de schippers die de Krommerijnder gaan bevaren. De opstapplaats voor alle passagiers komt aan de steiger die nu al gebruikt wordt voor het opstappen van de kanovaarders, namelijk aan de steiger bij de Blauwe Pannen. En tenslotte komt het keerpunt in Cothen aan de steiger bij het sluisje. Daar ligt tevens een grasveld waar we voor een aantal vaartochten een picknick kunnen organiseren. Dit keerpunt wordt voor wat betreft de vaartochten van de Krommerijnder omgedoopt in "Keerpunt Cothen, Mark van Dam". Als eerbetoon voor een jong en veel te vroeg gestorven inwonertje van de gemeente Cothen. In het hoofdstuk foto's/video's ziet u waar de plaatsen zijn te vinden.
22 april 2013, Tussensprintje en een nieuwe medewerker
Na enige vertraging door het lastige maar ook interessante buigen van de planken voor de uiteinden van de Krommerijnder is het bouwteam nu weer volop tijd aan het inhalen. De zijkanten van het schip zijn vrijwel klaar en ook zijn we al aardig gevorderd met het roer. De ruwe vorm is klaar en het beslag dat op het roer gemonteerd moet worden past er goed op. Ook zijn we nu aan het studeren waar de motor en de acht accu's geplaatst moeten worden. Die motor is een moderne toevoeging aan de historische boot. Er zullen nu niet veel mannen, vrouwen, kinderen of paarden meer te vinden zijn die bereid zijn om een schip met passagiers te trekken zoals dat in vroeger jaren gebeurde. Die plaatsing van de motor is lastig omdat het een grote invloed heeft op het vaargedrag van de boot. Het moet gelijk de eerste keer goed zijn, een tweede plaatsing is niet mogelijk. Verder mochten we weer een nieuwe assistent in algemene dienst verwelkomen. Het is Thomas Pouw. Hij gaat het bouwteam versterken. We hebben hem al rondgeleid en aan de mannen van het bouwteam voorgesteld. We zijn er van overtuigd dat we veel aan hem gaan hebben en dat hij uitstekend in het bouwteam past!
23 maart 2013, Open Dag voor adoptiehouders, sponsors en andere betrokkenen
Vandaag hebben we een Open Dag gehouden voor alle adoptiehouders, sponsors, subsidiënten en overige betrokkenen. Het was alweer even geleden dat we dat gedaan hadden maar dat had alles te maken met het feit dat we iets vertraging hebben opgelopen door de moeilijkheden bij het buigen van de planken. Nu dit is opgelost kunnen we weer wat grotere stappen maken en tijd inhalen. Het plan is om eind juni/begin juli de boot officieel in gebruik te nemen. De opkomst was redelijk goed en er werd zeer geanimeerd gesproken over alles wat met de bouw van het schip te maken heeft. De mensen die ons op enigerlei wijze steunen zijn zeer geïnteresseerd in de manier waarop de bouw wordt gerealiseerd en welke bouwwijzen worden gevolgd voor de verschillende onderdelen van de Krommerijnder. Veel ervan hebben zelf een boot en weten er dus vanuit de eigen hobby wel iets van. De gesprekken die daardoor ontstaan zijn interessant en boeiend en brengen ons ook weer op ideeën. De middag was goed gevuld met bezoekers en rond vijf uur in de middag verlieten de laatsten de werkplaats. Een nuttige en aangename dag!
22 maart 2013, Zoeken naar een ligplaats.
De afgelopen weken zijn we druk in gesprek met de gemeente in de persoon van Hay Timmermans om een ligplaats te vinden. Het voorstel van de gemeente is het balkengat aan de Prins Hendrikweg. Een mooie ligplaats waar de Krommerijnder kan liggen op de momenten dat hij niet in gebruik is voor vaartochten met bezoekers. Dat levert voor de aanwonenden geen overlast op en, aangezien we gebruik maken van een elektrische motor, is het geluid ook minimaal. Het enige probleem voor een aantal aanwonenden blijkt het uitzicht. Men is bang dat het schip toch een te grote verstoring is van het uitzicht op het omliggende groen. Bovendien is men bang voor overlast door hangjongeren. Dat betekent dat we wel in dat balkengat kunnen liggen maar dan op een zodanige plek dat het zicht erop minimaal is en de bereikbaarheid niet al te makkelijk. De enige mogelijkheid dan is een plaats tegen de huizen aan want dan kijkt iedereen er overheen en ligt hij ook voor passanten uit het zicht. Het probleem voor ons is nu het maken van een goede op- en afstapmogelijkheid voor de schippers. En dan ook nog zodanig dat je iets mee kunt nemen wat op de boot nodig is. Tot nog toe hebben we alle problemen kunnen oplossen dus we hebben er vertrouwen in dat dat ook nu weer het geval zal zijn. We denken bijvoorbeeld aan drijvende steigers...
1 maart 2013, Prijsuitreiking Krommerijnder workshop met CBS "De Wegwijzer"
Vrijdag 1 maart stond in het teken van de resultaten van de Krommerijnder workshop die we hebben gehouden met de CBS "De Wegwijzer". De veelvuldig bezoeker van deze website zal zich herinneren dat de kinderen van groep 7 van die school op 2 oktober 2012 op bezoek zijn geweest in de werkplaats van de Krommerijnder. De opdracht voor de kinderen was: maak zelf een Krommerijnder en geef hem het uiterlijk dat je zelf het leukste vindt. Op 1 maart was het zover, de jury Marleen Weinholt van museum Dorestad, Ali van Vemde van Wijks Nieuws/'t Groentje, Kees Broekman van de Wijkse Courant, Joop Kuyvenhoven van ditiswijk.nl en Coos van den Hoek had er lang voor nodig om de prijzen toe te kennen. Uiteindelijk waren het Tijn van Dijk, Rick Verbaan, Roderick Wanjon, Tomas Kotrotsos en Kyra de Koning die de VVV waardebonnen kregen toegewezen. Prachtige schuiten hebben we gezien. Het was heel duidelijk dat er veel aandacht en tijd aan besteed was. En de boten zagen er zo mooi uit dat de jury het behoorlijk moeilijk had om de prijzen toe te wijzen. Op de fotopagina van deze website zie je een aantal voorbeelden.
24 februari 2013, Branden van planken en mastmaken.
Het bouwen van de Krommerijnder is een constante zoektocht naar technieken. De onderste planken die naar de voor- en achtersteven gaan zijn smallere vulstukken. Ook deze smal uitlopende planken moeten gebogen en getordeerd worden. Vooral de smallere delen van die planken geven daarbij behoorlijke problemen omdat ze in opgewarmde en kletsnatte toestand vanuit de stoomkist snel breken. Na enige mislukkingen passen we daar nu een andere techniek toe. Die planken worden nu op de plekken waar ze moeten buigen vochtig gemaakt, met behulp van terrasverwarmers verhit en vervolgens met een krik onder spanning gezet en gebogen. Een staaltje improvisatie dat in de praktijk goed blijkt te werken. Voor de langere planken werkt stomen het beste. Hoewel dit nu snel geschreven is duurt het enige tijd voordat een dergelijk probleem weer opgelost is. Maar in goed overleg komt het bouwteam er steeds weer uit.
Met ingang van deze week mogen we weer een nieuwe medewerker aan het bouwteam toevoegen. Zijn naam is Arie Vermeulen en hij is waarschijnlijk bij velen bekend van het vervaardigen en verhuren van oud Hollandse houten gezelschapsspellen. Hij heeft wat tijd over en wil dat nu graag besteden aan het bouwen van de Krommerijnder. Marijn Burkunk verlaat ons voor enige tijd. Met de komst van Arie is die vacature dus weer opgevuld. Voorts kijken we ook al naar de periode dat het schip op de Kromme Rijn vaart. Dr. Ad van Bemmel (zie ook elders op de website bij: Over de Kromme Rijn) heeft zich bereid verklaard om de geschiedenis te beschrijven van het vaargedeelte van Wijk bij Duurstede tot Cothen. Dat verhaal kunnen de schippers straks gebruiken om de toeristen en bezoekers te informeren.
7 februari 2013, Krommerijnder landelijk en regionaal volop in het nieuws!
Het bouwen van de Krommerijnder is deze week, zowel landelijk als regionaal, volop in het nieuws. Via de EO op Nederland 2 wordt om 17.00 een programma uitgezonden met de titel "Geloven op 2". Deze week werden hierin opnamen verwerkt die in Wijk bij Duurstede waren gemaakt en op maandag 4 en dinsdag 5 februari werd het bouwen van de Krommerijnder getoond. Fraaie opnamen die het stomen en zetten van planken prachtig in beeld brachten en via een ondersteunende bijdrage van Marijn Burkunk goed de nadruk legden op de uitstekende samenwerking in het bouwteam. Op dezelfde avond werd, in het programma "U Vandaag" van RTV Utrecht, een deel van de uitzending besteedt aan het project. In de morgen waren opnamen en interviews in de werkplaats gemaakt die in de middag waren bewerkt, vanaf 17.00 werden uitgezonden en daarna elk uur tot middernacht herhaald. De uitzending van het onderwerp in beide programma's was op de website duidelijk te merken door het bijzonder grote aantal bezoekers. Vandaag hebben Joop van Os, Joop Gijsbertsen en Coos van den Hoek een afspraak met redacteur Wim van Amerongen van het Algemeen Dagblad/Utrechts Nieuwsblad voor een interview. Het interview vindt u aanstaande zaterdag 9 februari in de krant!
21 januari 2013, Bouwen aan de mast en sponsoring door Lions/MegaDuurstede
Afgelopen week zijn we begonnen met het bouwen van de mast. Daarvoor kunnen we niet het hout gebruiken dat voor de rest van het schip gebruikt wordt. We hebben hout nodig met een hele lange recht doorlopende nerf. Dat hebben we gevonden in de houtsoort Oregon Pine. Prachtig hout dat we al op de goede droogte hebben gekocht zodat we er gelijk mee aan het werk kunnen. De mast die op de Krommerijnder werd gebruikt was van oorsprong zo'n vier meter hoog vanaf de mastbank. Die lengte houden we dus ook nu aan. In latere jaren, na 1930, werd die mast gebruikt om er een kruisnet aan te hangen. Zie de afbeelding elders op de website. Verder is onze laatste aanwinst in het bouwteam, Guus Swillens, begonnen met het bouwen van het roer. Een activiteit waarbij eerst een mal gemaakt moet worden voordat met het echte roer kan worden begonnen.
Op zaterdag 19 januari 2013 ontvingen we een tweede sponsoring van de Lions/Levefanum voor de bouw van de Krommerijnder. Deze keer was de subsidie een samenwerking met MegaDuurstede die vlak voor de zomer in 2012 een ralley hadden georganiseerd voor sportwagens. Alle inkomsten van die activiteit zouden ten goede komen aan de bouw van het schip. Dat brengt ons dus weer een leuk bedrag in kas, een bedrag dat weer gebruikt zal worden voor de aankoop van de elektrische motor. Elders op de website is te zien dat er voor mensen die enthousiast zijn voor het project nog een mogelijkheid is om onderdelen van het schip te adopteren. Niet zo veel meer, maar we hebben nog circa tweeduizend euro nodig om het bedrag voor de motor vol te maken. Dus als u ons een goed hart toedraagt, laat niets u ervan weerhouden om ook mee te doen!
9 januari 2013, Opnamen voor EO televisieprogramma
Vanmorgen om kwart over acht waren ze al aanwezig in de werkplaats van de Krommerijnder, Marjan Molenaar, presentatrice bij de EO en haar cameraman. Eerst was er overleg over wat zou worden opgenomen en hoe de werkzaamheden aan de het schip werden gedaan. Het was de bedoeling om het gehele proces rond het stomen en plaatsen van een plank in beeld te brengen. Dus eerst het prepareren van de stoomkist en de installatie onder stoom brengen, vervolgens een wachttijd van zo'n drie uur, dan de kist openen en zo snel mogelijk met vier of vijf man de plank op z'n plaats buigen en vastzetten tegen het schip aan. In die pauze van drie uur werden er elders in Wijk bij Duurstede opnamen gemaakt. Joop van Os en Joop Gijsbertsen kregen microfoons omgehangen om het commentaar onder de beelden te kunnen zetten. De eerste fase ging eenvoudig maar de tweede moest in één keer worden opgenomen omdat de plank absoluut niet teveel mag afkoelen. Zodra dat het geval is wordt hij onhandelbaar en kan niet meer gebruikt worden. Alles ging perfect! Iedereen en alles lukte zoals het nog niet eerder gegaan was. We beginnen ook enige routine te krijgen omdat het al de vierde plank was. We zijn benieuwd hoe het uitgezonden gaat worden. In de week van 4 februari rond de klok van 17.00 komt het onderwerp op televisie in de EO programmering. Kijken allemaal!
26 december 2012, Krommerijnder project op landelijke televisie!
Al heel vroeg in het nieuwe jaar, op 9 januari om precies te zijn, zullen bij de bouw van de Krommerijnder opnamen worden gemaakt voor uitzending op de landelijke televisie. Via de VVV werden we benaderd door een van de zendgemachtigden uit Hilversum om eens bij ons project te mogen komen kijken. Na uitleg en een rondleiding werd men enthousiast en nam men in overweging een deel van een programma in de werkplaats op te nemen. Deze week kregen we het bericht dat dat inderdaad zal gaan gebeuren. Het belangrijkst onderdeel dat in de uitzending zal komen is het stomen van een plank en het vervolgens plaatsen tegen de boot. Dat is ook inderdaad een interessant onderdeel van de werkzaamheden dat ook spectaculair is om in beeld te brengen. In de eerste plaats door de aard van het werk maar ook omdat hierbij een groot deel van het bouwteam direct betrokken is. Je hebt op hetzelfde moment veel handen nodig om het goed te doen. Daarnaast worden uiteraard nog wat andere ondersteunende onderwerpen opgenomen. We zullen u op de hoogte houden over de datum van de uitzending en het programma waarin het onderwerp is opgenomen!
15 december 2012, Stichting Wijkse Projekten wint tweede prijs met haar Krommerijnder project!
In Wijk bij Duurstede wordt door de gemeente jaarlijks een drietal vrijwilligersprijzen uitgereikt aan organisaties die activiteiten ontwikkelen die de gemeenschap ten goede komen. Dat was ook in de afgelopen week weer het geval. En ... hoewel je het er natuurlijk niet voor doet is het toch een heel leuke bijkomstigheid ... de Stichting Wijkse Projekten heeft met haar Krommerijnder project de tweede prijs gewonnen. Toch leuk. Een beetje erkenning omdat er toch veel tijd wordt ingestopt vooral door de mannen die aan de boot werken. Dat is nog steeds al pratende en zoekende een boot bouwen die identiek moet zijn aan de boten die eeuwenlang op de Kromme Rijn hebben gevaren. De afgelopen weken hebben we een beslissing genomen over de voortstuwing door een Arka pod 7500 motor te bestellen. Een duur ding dat eigenlijk niet in de planning stond maar voor het milieu nu eenmaal beter is. En dank zij het adoptieplan hebben we die aan goede gaven bij elkaar kunnen sparen. Nog een paar duizend euro en we hebben het budget voor die motor helemaal rond. Daarom hebben we de accu´s nog maar niet besteld. Dat komt over een paar maanden wel. We hopen dan nog wat adoptiehouders te hebben mogen verwelkomen zodat het budget sluitend is. Al met al zijn we behoorlijk op de goede weg. Volgend jaar zomer gaat het schip in de vaart en kunnen veel mensen van een tochtje op de Kromme Rijn genieten. Voor die tijd moet er nog wel veel gebeuren maar dat gaat allemaal lukken!
7 december 2012, Nieuwe medewerker voor het bouwteam en vrijwilligersprijs voor het Krommerijnder project!
Vanaf begin deze week hebben we weer een nieuwe medewerker voor het bouwteam. Na het vertrek van Nico Schenk hadden we weer behoefte aan extra handen en die hebben we gevonden in de persoon van Ad van der Linden. Ad was tot voor kort werkzaam in de bouw maar aangezien het in die sector op het moment niet zo geweldig gaat kwam hij thuis te zitten, wachtend op nieuw werk. In de tussentijd heeft hij aangegeven bij de bouw van de Krommerijnder te willen helpen. Hij is afgelopen dinsdag komen kijken en donderdag heeft hij ons al geholpen met het buigen en plaatsen van de derde stevenplank. Aangezien hij uit de bouw komt heeft hij behoorlijk kijk op houtbouw en kent hij al een aantal van de technieken die we gebruiken. Een bijzonder welkome hulp dus waar we in de komende maanden veel plezier van gaan hebben.
Gisteravond 6 december werden de jaarlijkse vrijwilligersprijzen weer uitgereikt door de Gemeente Wijk bij Duurstede. Na een inleidend praatje maakten de wethouders Jan Burger en Carel van Gelder de nominaties door. Bij de bekendmaking van de eerste drie prijzen bleek het Krommerijnder project door de jury met een tweede prijs te zijn gehonoreerd. Een bijzonder eervolle waardering temeer omdat er in onze stad heel veel vrijwilligersorganisaties werkzaam zijn die allemaal heel veel goede, plezierige, nuttige, sociale activiteiten ontwikkelen. Als bestuur van de SWP voelen we ons vereerd en geven wij deze waardering en prijs graag door aan de vrijwilligers die voor ons aan de boot bouwen en die het daardoor mogelijk maken dat dit initiatief ook inderdaad gerealiseerd wordt. Zonder vrijwilligers kunnen wij het niet en we zijn hen daarvoor bijzonder dankbaar.
27 november 2012, Een mijlpaal, de eerste plank wordt gestoomd en gebogen en getordeerd tegen de voorsteven gezet!
Waar we een paar weken naar toe hebben geleefd is vandaag gebeurd. Gespannen gezichten bij het bouwteam en iedereen was aanwezig. Onder aanvoering van Dimitri Marangos en Joop Gijspertsen is de eerste plank gestoomd en gebogen en getordeerd tegen de voorsteven gezet. Om half tien ging de vlam onder de ketel en was het wachten op de stoom die de plank in de stoomkist moest verwarmen en buigbaar maken. Na ruim twee uur was het zover. De stoomkist ging open en een dichte mist steeg eruit op. Met thermohandschoenen werd de plank uit de kist getild. De plaatsing was voorbereid, steunbalken vastgezet en alle grote lijmtangen lagen klaar. Met veel duwen en het plaatsen van steeds meer tangen werd in zo kort mogelijke tijd de plank op z'n plaats gezet. Hij moet goed op z'n plek zitten voor hij teveel afkoelt. Duidelijk was dat je inderdaad op zo'n moment het hele team nodig hebt. Vier à vijf man, met minder kun je het niet doen. Toen de plank goed op z'n plaats zat konden de spanbanden erom en konden de grote lijmtangen verwijderd worden, de kleinere blijven nog een paar dagen zitten. Over een paar dagen is de plank voldoende in vorm gekomen en kunnen we beginnen met het definitief plaatsen en vastzetten. Aanstaande vrijdag is de volgende plank aan de andere zijde van de voorsteven aan de beurt. Deze eerste is in ieder geval perfect gegaan! Boven verwachting! Zie ook de foto's in het hoofdstuk "Foto's/Video's".
20 november 2012, Mutaties in het bouwteam en inwijden stoomkist
Met ingang van deze week zijn we onze assistent in algemene dienst Martijn Maassen kwijt. Aan de ene kant jammer maar aan de andere kant gelukkig. Jammer, omdat we hem gaan missen. Na een paar weken wennen had hij zich uitstekend aangepast en werkte volledig mee in het team. Hoewel het werken met hout in eerste instantie niet zijn favoriete bezigheid was begon hij het bouwen aan de Krommerijnder steeds leuker en interessanter te vinden. En de rest van het bouwteam begon hem steeds meer te waarderen om zijn werklust en zijn positieve werkhouding. Dus voor hen is het jammer dat Martijn weg is. Voor Martijn zelf is het uiteraard gelukkig. Hij heeft nu een vaste werkkring gevonden en wij hebben er vertrouwen in dat haar daar zijn draai zal vinden. Hij heeft nu een vast inkomen en kan gaan werken aan een betere toekomst. Hopelijk komt hij nog af en toe even kijken in onze werkplaats.
Vandaag hebben we de stoomkist in gebruik genomen. Die kist is bedoeld om planken hout daarin te leggen en vervolgens door-en-door nat en warm te stomen zodat ze buigzaam genoeg worden om er de ronding van de voor- en achtersteven mee te maken. Theo heeft er een aantal weken aan besteedt om een perfecte kist te maken met een stoominstallatie en Joop Gijsbertsen heeft het nodige laswerk gedaan. Vandaag hebben we de installatie voor het eerst gebruikt en hij werkt perfect. Er zijn nog een paar kleine wijzigingen aangebracht en we weten nu zeker dat het werkt. Volgende week dinsdag komt Dimitri de gehele dag en dan gaan we de eerste planken definitief buigen en op het schip aanbrengen. Dat is het moeilijkste gedeelte van het bouwen van de boot. Het gaat er op lijken dat we goed door die fase heen komen.
1 november 2012, Ligplaatsen voor de Krommerijnder.
De laatste weken zijn we druk in gesprek geweest met het waterschap "De Stichtse Rijnlanden" en met de Gemeente Wijk bij Duurstede voor ligplaatsen voor de Krommerijnder. Want het begint met bouwen maar als het schip klaar is moet er gevaren worden en dan moeten er ook ligplaatsen beschikbaar zijn. Je legt zo'n gevaarte niet in je achtertuin. De bedoeling is om van Wijk bij Duurstede naar Cothen te varen en weer terug. Elders op de website zie je de arrangementen die we voornemens zijn te gaan uitvoeren. Dan hebben we een opstapplaats nodig zo dicht mogelijk bij het centrum van de stad, een keerpunt in Cothen en een vaste ligplaats voor de dagen dat er niet gevaren wordt. Na diverse gesprekken met o.a. Dennis van de Waardt en Dick van Ballegooijen van het waterschap en een tweetal gesprekken met wethouder Robbert Peek en beleidsmedewerker Hay Timmermans gaat het erop lijken dat, wat wij in gedachten hadden, ook inderdaad realiseerbaar is. We prijzen ons gelukkig te kunnen zeggen dat we overal enthousiasme ontmoeten over de bouw van het schip en dat iedereen zijn volle medewerking geeft om de plannen waar te maken. Vooralsnog hebben we mondelinge toezeggingen die ons het vertrouwen geven dat het allemaal voor elkaar komt. Zekerheid hebben we als we ook de schriftelijke toezeggingen binnen hebben.
13 oktober 2012, Wijzigingen in het medewerkersbestand.
De afgelopen weken heeft zich een aantal nieuwe medewerkers gemeld. Mannen met handige handen die mee willen helpen om de Krommerijnder te bouwen en tot leven te brengen. De eerste is Jan Frankhuizen. Is gepensioneerd en zocht een nuttige bezigheid die kan zorgen voor een leuke afleiding op de vrije momenten die hij beschikbaar heeft. Hij komt twee of drie dagdelen in de week en draait inmiddels volledig in de groep mee. De tweede is Pim Oost. Hij heeft helaas iets minder tijd ter beschikking omdat hij nog werkt als docent aan het Revius Lyceum in Doorn maar kan, zo mogelijk, hele vrijdagen aan het schip werken. Dat biedt ons de mogelijkheid om ook in de middagen te gaan werken. Zo krijgen we wat meer zekerheid dat we de Krommerijnder op de geplande datum te water kunnen laten. Verder is Martijn Maassen, de leerlingbouwer in ons team, op dit moment bezig met een sollicitatie om een vaste baan te krijgen. Fantastisch voor hem omdat hij dan gaat beschikken over een vast inkomen en de mogelijkheid om zich een goede toekomst te verwerven. Uiteindelijk is zijn medewerking aan het project daarom begonnen en dan is het mooi als dat ook lukt.
3 oktober 2012, Groep 7 van CBS De Wegwijzer op bezoek!
Op 2 oktober was groep 7 van CBS De Wegwijzer op bezoek. Dertig kinderen gaan als project ieder een Krommerijnder bouwen onder begeleiding van Ellen Rentier. Om dat in goede banen te leiden hebben we eerst op 27 september, samen met Marleen Weinholt van Museum Dorestad, in de school zelf een presentatie gegeven waarin we achtergronden en informatie hebben gegeven over de historie van het schip en wat de waarde ervan is geweest voor de regio. Hoe zag hij eruit, wat werd ermee vervoerd, wat is ervan overgebleven en wat wordt er nu mee gedaan. Marleen vulde dat aan met informatie over de mini-expositie over het schip in de lobby van het museum. Daarna, op 2 oktober, kwam alle dertig kinderen bij de werkplaats op bezoek om met eigen ogen te zien hoe de stand van zaken is met betrekking tot de bouw. Alle details werden bekeken, zelfs de details die onder het schip wat minder makkelijk zichtbaar waren. Na een uitgebreide uitleg met voorbeelden die door het bouwteam waren gemaakt ging de groep weer naar school. Opdracht is om ieder een Krommerijnder te bouwen. De afmetingen moet allemaal op de juiste schaalgrootte zijn maar de uitvoering van het schip mag volledig naar eigen inzicht worden gemaakt. Voor de meest creatieve, grappige, wonderlijke of mooiste Krommerijnder hebben we een prijsje beschikbaar. We zijn heel benieuwd voor welke verrassingen ons dat gaat zetten! (Zie ook de foto's in het hoofdstuk "Foto's/Video's".)
23 september 2012, Open Dag geweldig succes!
Gisteren, zaterdag 22 september, werd een Open Dag georganiseerd in de werkplaats waar de Krommerijnder wordt gebouwd. Een zeer geanimeerde dag. Het was de gehele dag gezellig druk en de bezoekers waren zeer geïnteresseerd in de bouw en de technieken die gebruikt worden. Voor de gelegenheid was een aantal onderdelen tijdelijk geplaatst zodat de vorm van de boot duidelijker zichtbaar was en goed was te zien hoe het schip er uiteindelijk uit komt te zien. De belangstelling overtrof ruim de verwachtingen die we hadden met betrekking tot het aantal bezoekers. Een aantal leden van het bouwteam was aanwezig om een goede uitleg te geven van de werkwijze die gevolgd wordt. Voor het grootste deel wordt gebruik gemaakt van oude technieken. Die worden echter aangevuld met moderne technieken als we daarmee de sterkte en de duurzaamheid van de boot kunnen verbeteren. Ook wordt er nu al op gelet dat het onderhoud straks, als de boot is te water gelaten, wat betreft de kosten goed in de hand kan worden gehouden. Tot onze vreugde werd ook weer een aantal onderdelen van het schip geadopteerd en raakten we met een kandidaat in gesprek om het bouwteam aan te vullen met extra handen. Kortom, een zeer geslaagde dag!
13 september 2012, Het bouwteam op werkbezxoek op de Bataviawerf in Lelystad.
Gisteren is het voltallige bouwteam op werkbezoek geweest op de Bataviawerf in Lelystad. Een enthousiaste gids heeft ons heel veel kneepjes van het vak laten zien van de bouw van de Zeven Provinciën. Een geweldig fraai schip waarvan nu alleen nog het geraamte zichtbaar is. Natuurlijk is wat op die werf gebeurt van een andere schaalgrootte dan de bouw van de Krommerijnder. Toch is het interessant te zien dat veel principes van het bouwen toch veel overeenkomsten vertoont. Bijvoorbeeld de manier waarop de spanten zijn samengesteld, de bevestiging van de huid van en het schip aan de spanten en de manier waarop de deuvels aangebracht worden. Als tweede hebben we een rondleiding gehad in het Scheepsarcheologisch depot waar o.a. de resten liggen van het Romeinse schip dat in Leidsche Rijn is opgegraven en door Stichting de Bouwloods in De Meern onder leiding van Dimitri Marangos (onze technisch adviseur) opnieuw is gebouwd. Dat schip vaart nu in Woerden en wordt ons volgende bezoekadres. Tenslotte kregen we een uitgebreide rondleiding op de Batavia. Het dwingt heel veel respect af om te weten hoe zo'n schip van nul af herbouwd wordt. Met enorm veel doorzettingsvermogen en de steun van veel subsidiënten en sponsors. Als het starten van een project als de Krommerijnder al zo veel tijd vergt is een project als de Batavia bijna bovenmenselijk. Heel knap!
3 september 2012, Stagiaires bouwen mee aan de Krommerijnder!
Met ingang van deze week hebben we er twee paar handige handen bij. Na een gesprek enige maanden geleden met Rien van Brummelen van de Scholen Gemeenschap in Maarsbergen werd de afspraak gemaakt dat er twee leerlingen geplaatst konden worden om ervaring op te doen bij de bouw van het schip. Vanaf deze week gaat dat van start. Joost Witteman uit Leersum en Ruben Kraaij uit Doorn zijn tot het eind van dit schooljaar bij ons werkzaam. Enthousiaste jongens die allebei in de familie een botenachtergrond hebben. Vorige week woensdag zijn zij al bij ons geweest om kennis te maken met het project en met een aantal van de vaste medewerkers. Deze week 5 september komen zij voor het eerst naar ons toe om daadwerkelijk mee te bouwen. Overigens komen zij op een voor hen uitgelezen moment. Volgende week gaan we naar de Bataviawerf in Lelystad en uiteraard gaan zij met ons mee om daar het echte vakwerk te bekijken. Bovendien gaan we over enige tijd een kijkje nemen in Woerden bij het Romeinse Schip dat daar de wateren bevaart en ook dan gaan zij uiteraard mee.
26 augustus 2012, Data om naar uit te kijken!
In de komende weken is er een aantal data die voor het project van de Krommerijnder en voor het bouwteam van belang zijn. In de eerste plaats hebben we op 27 augustus een afspraak met de mensen van het waterschap "De Stichtse Rijnlanden" om te praten over het bevaren van de Kromme Rijn door de Krommerijnder. Het duurt natuurlijk nog wel even voor het schip klaar is maar voor het zover is moet er nog wel het een en ander gebeuren en afgesproken worden. Onderwerpen zijn bijvoorbeeld waar we kunnen aanleggen voor het opstappen van de meevarenden en welke voorzieningen we daarvoor moeten treffen. Bovendien is het van belang te weten welke voortstuwing we moeten inbouwen. Moet het een fluistermotor zijn of kunnen we volstaan met een moderne buitenboordmotor die ook nauwelijks schadelijk is voor de omgeving. In de tweede plaats hebben we de datum van woensdag 12 september geprikt voor een bezoek van het bouwteam aan de werf Batavia in Lelystad. We hopen daar op een rondleiding door een van de bouwmeesters en informatie waar we bij de bouw van de Krommerijnder iets mee kunnen. Bovendien gaan we op dezelfde dag naar het Nationaal Scheepsarcheologisch Depot (dat gebouw staat naast de Batavia werf) om daar misschien nog wat extra informatie over onze boot te vinden. En in de derde plaats hebben we de datum van zaterdag 22 september geprikt als Open Dag. Dan is tussen 10.00 en 17.00 uur iedereen van harte welkom om in onze werkplaats te komen kijken hoe het met de bouw staat. Reserveert u die datum alvast! Het bouwteam ziet u graag komen!
8 augustus 2012, Laatste vorderingen.
Onze nieuwe gastmedewerker Martijn Maassen is door zijn proeftijd heen en zal het bouwteam voor de komende drie maanden gaan versterken. De samenwerking gaat tot nu toe erg goed. Van beide kanten zijn we tevreden over de samenwerking. Hopelijk kunnen we hem, net als bij René gebeurd is, binnen niet al te lange tijd aan een vaste baan helpen en kan hij beginnen aan een goede toekomst. In de tussentijd zijn ook de bodemplanken in een beschermende laag rode menie gezet en hebben we de planken voor de zijkanten van de Krommerijnder ontvangen. Die liggen nu onder een overkapping te drogen tot ze geschikt zijn om te gebruiken. We hebben ook contact gehad met mensen van het Waterschap "De Stichtse Rijnlanden" en het schijnt zo te zijn dat we een fluistermotor zullen moeten installeren om de boot voort te bewegen. Dat maakt het er niet gemakkelijker op. In de eerste plaats is een dergelijke motor, inclusief de benodigde accu's, duurder en in de tweede plaats moeten we dan zorgen voor een oplaadpunt ergens bij de aanlegplaats van de boot. Gemakkelijker zou een normale buitenboordmotor van zo'n 20 pk zijn geweest. Ingebouwd in een bun zou die ook geen geluid veroorzaken, hij kan een grotere afstand bevaren en bovendien is zo´n motor goedkoper in gebruik en onderhoud. Daar moeten we nog eens goed over nadenken...
23 juli 2012, Wisseling van de wacht.
Er heeft een wisseling van de wacht plaats gevonden. De plaats van René de Jager is nu opgevuld door Martijn Maassen. Een enthousiaste jongeman die sinds afgelopen woensdag bij ons werkt. Uiteraard moeten het bouwteam en hij elkaar nog wat beter leren kennen maar de eerste dagen is hij al heel behulpzaam geweest. De fase waarin we nu met de bouw zitten is die van het leggen van het vlak (het bouwen van de bodem). Voor de bevestiging van de planken aan de dwarsbalken en de spanten zijn heel veel (ca. 500) grenen deuvels nodig. Martijn is daar alvast mee begonnen en doet dat behoorlijk nauwkeurig. In de tussentijd zijn de anderen bezig met het op maat schaven en schuren van de planken en het aanbrengen van een profiel waar later, voor de broodnodige waterdichtheid, het breeuwsel en de kit in aangebracht gaan worden. Bovendien zijn we begonnen met het maken van de voor- en achtersteven. Dat alles wordt samengebracht op schragen die precies zijn uitgelijnd en aan de vloer zijn vastgezet. Alle spanten en dwarsbalken zijn op de bevestigingsvlakken voorzien van rode menie. U ziet, het bouwproces vordert goed, het enthousiasme onder de bouwers wordt steeds groter nu het model van de boot steeds zichtbaarder wordt!
26 juni 2012, Extra handen en jongste adoptiehouder op bezoek
Er zijn wat mutaties in het aantal medewerkers. René de Jager is vanaf maandag niet meer bij ons werkzaam. Jammer, want we hebben hem leren kennen als een bijzonder vriendelijk en actieve hulp. Maar de reden dat hij bij ons weg is is voor hem wel een heel plezierige. Hij heeft een vaste baan aangenomen bij Langkamp Technology, ook aan de Molenvliet. Voor hem bijzonder plezierig omdat hij nu een vast inkomen heeft en dat geeft hem wat meer armslag en zekerheid. Hopelijk heeft hij het er naar zijn zin en krijgt hij een goede begeleiding. Wij, van het bouwteam, wensen hem in ieder geval het beste toe. We zullen hem missen. Heugelijk nieuws is ook dat we er een extra paar handen bij hebben in de persoon van Joop Gijsbertsen. We hebben al eerder over hem bericht. Zijn vader heeft zelf een krommerijnder gehad en de laatste restanten van dat schip liggen nu in een vitrine in museum Dorestad. Joop komt ons helpen om de Krommerijnder te bouwen. Een zeer welkome hulp vooral omdat hij van ons de enige is die het schip uit eigen ervaring kent. Een betere informatiebron kun je bijna niet hebben. We missen nu alleen nog iemand die ook nog wat meer weet over botenbouw in het algemeen en dan zijn alle wensen op dit gebied vervult.
Vanmiddag hebben we de jongste adoptiehouder van de Krommerijnder apart in het zonnetje gezet. Het is Hayden Allers die van haar ouders het adoptiehouderschap cadeau heeft gekregen. Voor deze gelegenheid was de werkplaats wat opgefleurd met ballonnen en, behalve het certificaat, kreeg zij een doos stoepkrijt waarmee zij ongetwijfeld nog heel veel Krommerijnders kan tekenen. Leuk idee hoor! Misschien ook iets voor u?
17 juni 2012, De jongste adoptiehouder van Nederland!
Deze week hebben we weer een nieuwe adoptiehouder mogen verwelkomen. U hebt gelijk, dat komt meer voor, maar deze keer is het een wel heel bijzondere adoptiehouder. Het is een dame van maar drie jaar oud. Het is Hayden Allers die een zitbank heeft geadopteerd. Op 26 juni gaan we haar en haar ouders, de eigenaren van restaurant Brasserie 't Klooster aan de Markt 15, verwelkomen in de werkplaats en een uitleg geven over de bouw van het schip. Het is een grappig idee dat je als driejarige al een zitbank hebt gereserveerd op een schip dat eeuwenlang op de Kromme Rijn heeft gevaren en dat straks nog vele jaren zal doen.
6 juni 2012, Overhandiging cheque dienstenveiling Lions Club
Zojuist om 18.00 uur werd ons een deel van de opbrengst overhandigd die de Lions Club Levefanum enige tijd geleden had georganiseerd. Een bedrag van E 1.170,-- dat uiteraard van harte welkom is. Het geld wordt gereserveerd voor de aankoop van een fluistermotor die nodig is om op de Kromme Rijn te kunnen varen. Als dank hebben we de Lions Club benoemd tot adoptiehouder van de huif van de Krommerijnder. Die huif wordt onder verschillende weersomstandigheden gebruikt: bij extreem zonnig weer en bij regen. In beide gevallen om de meevarenden te beschermen. Zoals de Lions Club door de financiële bijdrage enigszins bescherming biedt aan dit cultuurhistorische project.
30 mei 2012, Eerste bijeenkomst adoptiehouders Krommerijnder
Zeer geanimeerd. Zo mag je de eerste bijeenkomst voor adoptiehouders van de Krommerijnder best noemen. Op 29 mei kwamen ze voor de eerste keer bijeen om de vorderingen van de bouw van het historische schip in ogenschouw te nemen. Tot nu toe zijn  er zestien onderdelen van de boot geadopteerd door belangstellenden. Elders op deze website kun je de stand van zaken per dag volgen. Zodra er weer een onderdeel geadopteerd is verschijnt dat direct op het overzicht.
Rond 19.30 uur kwamen de adoptiehouders op de plek waar de boot wordt gebouwd. Na de ontvangst met een goede kop koffie en huisgebakken kruidkoek ontstond al direct een geanimeerd gesprek over alle aspecten van de bouw. Initiatiefnemer Coos van den Hoek hield een korte inleiding en overhandigde alle aanwezigen met voor ieder een persoonlijke opmerking het adoptiecertificaat. De bouw vordert op dit moment gestaag. Na de eerste onderzoeken naar de manier waarop de Krommerijnder in vroeger jaren werd gebouwd is er nu genoeg kennis verzameld. Als adviseur is Dimitri Marangos aangetrokken. Hij heeft meegebouwd aan het Utrechtse Statenjacht en is bouwmeester geweest bij de bouw van het Romeinse Schip dat momenteel rondvaarten verzorgt in Woerden.
Na de inleiding hield Theo Rinkema, lid van het bouwteam, een technische uiteenzetting over de verschillende details van de bouw. De bouwwijze zoals die nu wordt gevolgd betekent dat er strak wordt vastgehouden aan het oorspronkelijke ontwerp en de constructie maar dat er, waar nodig, nieuwe technieken worden toegepast om de stevigheid en de duurzaamheid van de boot te vergroten. Dat leverde genoeg vragen op bij de aanwezigen zodat een geanimeerde discussie ontstond. Een bijzonder leuke aanvulling op het project is de gelijktijdige bouw van een replica van de Krommerijnder door Arie Vermeer, docent aan het Revius. Hij is tegelijk met de bouw van het “grote” schip begonnen aan de bouw van een replica die tot in alle details gelijk wordt aan de oorspronkelijke bouwtekening. Als de replica gereed is, wordt hij eerst gebruikt voor instructie van het bouwteam en daarna krijgt hij een plekje in de permanente expositie over de bouw van de Krommerijnder in Museum Dorestad.
Rond 21.30 uur werd de avond afgesloten. De aanwezigen waren zonder uitzondering bijzonder enthousiast over het project en kijken uit naar de tweede avond die rond eind augustus/begin september zal worden gehouden.